Forlaget skriver om denne boka:
En foruroligende andel av norske barn og unge har for svak leseferdighet i forhold til de krav som utdanning og arbeid stiller i et informasjonssamfunn.
Programmet
Gi rom for lesing! og metoder som stimulerer barna til mer fritidslesing, er viktig, men ikke tilstrekkelig for å skape bedret leseferdighet. Effektiv ordlesing og leseflyt er nødvendige forutsetninger for leseforståelse og leseglede. 80 relevante studier publisert etter 1990 gir grunnlag for en uvanlig klar konklusjon: Repetert lesing er det beste middelet til å fremme effektiv avkoding og flytende lesing.
Denne veiledningen gir både en teoretisk innføring i begrepene leseflyt og repetert lesing og presenterer 27 konkrete varianter av repetert lesing. Det følger en CD med veiledningen som inneholder lister av ord, bokstaver, opptakter og rim som brukes i øvelsene. Dette materialet kan skrives ut som det er, forkortes, skjøtes sammen og redigeres av læreren før det deles ut til elevene.
Jan Erik Klinkenberg er psykolog ved PP-tjenesten i Ringerike kommune. Han har lang erfaring fra arbeid med barn og unge med lese- og skrivevansker. Sammen med Elsebet Skaar har han også utviklet den normerte avkodings- og staveprøven STAS.