[2020] . - Bok . - 343 sider
Sjanger:
Har du noen gang hørt rare knirkelyder om natten? Har du lurt på hva det er? Det har Lucy Dyngerud. Helt til dagen da alt begynte. Dagen Lucy våknet opp og fant ut at alle voksne har forsvunnet i løse luften! Det blir kaos i byen. Det er fest. Det er galskap. Mange barn syns det er gøy at de kan gjøre hva de vil! Men Lucy vil finne ut hva som har skjedd. Hun har allerede mistet faren sin, og har ikke tenkt å la moren forsvinne også. Hun skal finne moren og ingen kan stoppe henne. Bortsett fra Knirkerne. . - Passer for 9-12 år
Hylleplass:

Det er noe som venter stille i skyggene om natten. Noe som gjemmer seg under senga, ute av syne. Noe som lager merkelige knirkelyder på natta. Lucy Dyngerud har alltid lurt på hva dette noe er. Og en morgen våkner hun og oppdager at alle de voksne har forsvunnet. Det blir kaos, fest og galskap blant barna i byen. De fleste synes det er fantastisk, men Lucy er fast bestemt på å finne ut hva som har skjedd. Hun mistet faren sin for ikke lenge siden, og hun nekter å miste moren også. Ingenting kan stoppe henne fra å få tilbake moren sin, unntatt kanskje Knirkerne. Fortelling for mellomtrinnet. Omtalen er utarbeidet av BS.

• Tips en venn om Knirkerne