| Side |
Generell innledning | |
Innledning | 7 |
Organisering av ressursboka | 8 |
Hvorfor lære om samiske forhold i den norske grunnskolen? | 9 |
Hva er et urfolk? | 10 |
Hvor er Sameland? | 11 |
Hvem er same? | 13 |
Historie, samfunn og kultur | 22 |
Folk og natur | 31 |
Tidslinjer | 33 |
Samisk førkristen religion | 36 |
Thomas von Westen og misjon blant samene på 1700-tallet | 39 |
Læstadianismen | 41 |
Kautokeino-opprøret i 1852 | 43 |
Norsk | |
Samisk skriftspråk | 44 |
Å snakke samisk | 47 |
Fortellertradisjon | 50 |
Samiske eventyr: Edderkoppen og Fiske i Sajve-sjøen | 51 |
Samiske sagn: Mortens siste sjøreise, Veiviseren - samer og tjudene | 54 |
Stallo: Gutten som hjalp staloen til bedre syn | 55 |
Samiske ordtak | 57 |
Nyere littereatur - samiske barnebokforfattere: Utdrag fra Våren kommer til Sameland | 58 |
Nyere litteratur - samiske forfattere: Utdrag fra Kátjá | 60 |
Moderne samisk litteratur - fortellinger: Utdrag fra Kátjá | 66 |
Moderne samisk litteratur - dikt: Utdrag fra Jeg tvinner tvinner slektas sener | 69 |
Samfunnsfag | |
Sametinget | 71 |
Flagget | 76 |
Lappekodisillen | 78 |
ILO-konvensjon nr. 169 | 79 |
Kunst og håndverk | |
Duodji | 80 |
John Savio | 83 |
Nils Gaup | 85 |
Nils-Aslak Valkeapää | 86 |
Gamme og lavvo | 88 |
Kroppsøving | 88 |
Natur- og miljøfag | |
Årstider og månefaser | 90 |
Et samisk sagn om nordlyset | 92 |
Folkemedisin | 94 |
Engelsk | |
The Sámi people | 95 |
Indigenous people's rights | 97 |
Musikk | |
Joik | 99 |
Samisk joik og samisk salmesang | 100 |
Sámi soga lávlla | 101 |
Samefolkets sang | 102 |
Mari Boine | 103 |
Heimkunnskap | |
Samisk matskikk | 105 |
Festtradisjoner | 107 |
Litteratur, musikk og film | 109 |
Litteraturliste | 109 |
Musikk | 111 |
Film | 112 |
Vedlegg | 113 |
Transparenter | 113 |
Noter | 115 |