c2007 . - Bok . - 128 s.

Nytt ressurshefte for samisk innhold

Gávnos skal være en hjelp og en kilde til inspirasjon i det lokale arbeidet med samisk innhold i opplæringen.
Målet med Gávnos er at den skal fungere som en faglig ressurs for lærerne i arbeidet med samisk innhold i de nasjonale læreplanene. Heftet inneholder tekster om samisk kultur, språk og samfunnsforhold knyttet til kompetansemål i fagene norsk, KRL, samfunnsfag, historie, geografi og religion og etikk. Men også lærere i andre fag i grunnopplæringen kan hente innsikt og ideer gjennom Gávnos. Heftet inneholder også ideer til elevaktiviteter og viser til kilder og litteratur som kan brukes i opplæringen.

- Det samiske innholdet i Kunnskapsløftet er obligatorisk og stiller nye krav til folk på ulike nivåer i skole og utdanning, fra grunnopplæringen til lærerutdanningen. Dette krever en betydelig innsats fra mange deltakere i det norske utdanningssystemet. Vi håper at Gávnos blir et nyttig redskap for lærere og elever i norsk skole, og at ressursheftet kan gi inspirasjon til arbeidet med det samiske innholdet i læreplanene, sier avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet, Laila Fossum.

Ordet Gávnos er lulesamisk og betyr funn eller oppdagelse. Gávnos er utviklet i et samarbeid mellom Samisk høgskole og Utdanningsdirektoratet. Det er også tilgjengelig på Utdanningsdirektoratets nettsider.

• Tips en venn om Gávnos : samisk innhold i Kunns