cop. 2001 . - Bok . - 195 s.

Sosial kompetanse er blitt et moteord. Begrepet er vanskelig å definere fordi det i stor grad avhenger av den enkeltes verdisyn og holdninger. Sosial kompetanse handler om hverdagen på godt og vondt - det handler om å tenke med både hodet og hjertet.Arbeidet med å styrke barns g unge sosiale kompetanse er et sentralt mål i L97. Dette er en bok om hvordan vi kan skape et godt læringsmiljø i dagens skole ved å arbeide systematisk med å styrke barns og voksnes sosiale kompetanse. Det handler om å lære å omgås andre på en måte som gir rom for individuell utvikling, og som samtidig ivaretar fellesskapets interesser.Bokas metode tar utgangspunkt i fem store utfordringer dagens lærere står ovenfor:Å skape nødvendig arbeidsro.Å skape et anerkjennende miljø ved å forebygge mobbing og annen antisosial atferd.Å ivareta barnets nysgjerrighet og lærelyst (fokus på lek).Å ivareta humor og glede i skolehverdagen.Å legge til rette for vennskap i skolehverdagen.Læreren - pedagog eller omsorgsarbeider? Sosial kompetanse i skolen er en bok for lærere og skoleassistenter som arbeider med barn fortrinnsvis på småskoletrinnet.

• Tips en venn om Læreren - pedagog eller omsorgs