Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen

Treff

1 treff


Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2020 . - Bok
Bokmål
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Forlaget skriver om denne boka:
Hva vil det si å forstå det man leser, og hvordan kan undervisningen tilrettelegges slik at den fremmer elevenes leseforståelse? Forfatterne av denne boken tar utgangspunkt i disse og andre sentrale spørsmål om leseforståelse og diskuterer dem i lys av nyere forskning. De gir leseren innsikt i hva som kreves for å bli en god leser i kunnskapssamfunnet, og retter søkelyset mot hva god undervisning i leseforståelse innebærer.
Leseforståelse betyr å utvinne og skape mening ved å gjennomsøke og samhandle med skrevet tekst. Dette er noe annet og mer enn "å knekke lesekoden", og det er en nødvendig kompetanse for å kunne klare seg i et moderne samfunn. Det er derfor viktig at denne siden av leseundervisningen blir vektlagt i skolen.

Dette er den første boken om leseforståelse skrevet av norske forskere på området.
Forfatterne gir en grundig innføring i ulike sider ved temaet leseforståelse på en lett tilgjengelig måte.

Boken er spesielt beregnet på lærerstudenter og lærere i etter- og videreutdanning. Samtidig er den høyst aktuell for studenter i fag som pedagogikk, spesialpedagogikk og psykologi.
Bokens redaktør, Ivar Bråten, er dr.philos. og professor i pedagogisk psykologi ved Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo.

Side
Forord7
Leseforståelse - innledning og oversikt
Ivar Bråten
9
Høytlesing, hurtiglesing og leseforståelse - en historie om lesing og forskning om leseforståelse
Helge I. Strømsø
20
Leseforståelse - komponenter, vansker og tiltak
Ivar Bråten
45
La det bli et eventyr å lese lærebøker!
Monica Reichenberg
82
"Røverkjøp" og "bra kjøp": om språk og leseforståelse i et utviklingperspektiv
Vibeke Grøver Aukrust
110
Minoritetsspråklige barn og lesing - hvordan kan barnehagen og skolens begynnerundervisning legge til rette for leseforståelse?
Vibeke Grøver Aukrust og Veslemøy Rydland
128
Unge lesere fra språklige minoriteter
Rita Hvistendahl
147
Forståelse av multiple tekster
Ivar Bråten og Helge I. Strømsø
168
Forståelse av digitale tekster - nye utfordringer
Helge I. Strømsø og Ivar Bråten
196
Spesielt dyktige læreres leseundervisning - med fokus på leseforståelse
Øistein Anmarkrud
221
Eksplisitt opplæring i leseforståelse
Rune Andreassen
252
Forfatterne286

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Leseforståelse : Lesing i kunns
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning