2011 . - Bok . - 1119 s.

QED 5-10 er delt inn i to hoveddeler, en matematikkfaglig og en matematikkdidaktisk del. Målet er å ta opp alle de aktuelle temaene som er nedfelt i retningslinjene for faget til Rammeplanen. Da vil studenten i stor grad ha alle aktuelle emner mellom to permer og dette begrenser hvor mye tilleggslitteratur eller ekstra kompendier og artikler de må supplere med.

Boka tilstreber å gi i noen av kapitlene eksemplarisk metodikk mens i andre vil det kunne være aktuelt med noe tillegg ved siden av. Boka vil da komme med noen aktuelle anbefalinger.

DEL 1
Den matematikkfaglige delen: Matematikk - kulturarv i utvikling

Denne delen av boken er delt inn i følgende emner:

* Tall
* Algebra
* Funksjoner
* Geometri
* Bevis og argumentasjon
* Statistikk
* Sannsynlighetsregning

Gjennom disse kapitlene legges det opp til at studentene skal få en solid og reflektert forståelse av matematikken elevene skal lære. Boka ønsker å vise hvordan de ulike matematiske emnene henger sammen ved å vise til sammenhengene. Det gis en grundig behandling av det matematiske, både det elevene direkte skal lære og matematisk overbygning. En grundig matematisk behandling er viktig fordi vi også har studenter med mangelfulle kunnskaper. Boka har mange eksempler med løsninger og har en klar og tydelig struktur.

Det som er nytt i forhold til tidligere læreverk er at boka i denne delen har et eget kapittel om Bevis og argumentasjon, noe som er spesifikt nevnt i retningslinjene for faget til Rammeplanen gjennom & «å kunne gjennomføre og forstå matematiske prosesser og argumenter».

Selv om det er en matematikkfaglig del, integrere boka fag og didaktikk. For eksempel er IKT integrert som en naturlig del i fagemnene, men det er også tatt opp som et eget emne under del II. Tilsvarende er bruken av ulike representasjonsformer brukt gjennom hele boka.

Hoveddelen av del I er gjennomgående forklarende. Her er både forklarende hvorfor og hvordan viktig.

DEL 2
Den matematikkdidaktiske delen: Eleven - skapende sosialt individ i møte med samfunn og kulturarv

Denne delen av boka tar opp pedagogiske og didaktiske tilnærminger til matematikkfaget. Det har vært viktig for forfatterne å synliggjøre den kommende lærers behov for kompetanse i kapitlet Lærerkompetanse. I lærerkompetansen synliggjøres komplettheten i den matematiske kompetansen og hvorfor boken har en forklarende fremstilling.

Studenten skal kunne tilrettelegge matematikkundervisning for elever med ulike behov og med ulik kulturell og sosial bakgrunn på en slik måte at matematikk framstår som et meningsfullt fag for alle elever. Boka har ivaretatt dette i kapitelet om Flerkulturelle aspektet. Her ser boka på ulike måter å telle på, hvordan ulike kulturer forholder seg til brøk, hvordan man omtaler tid og tall i grammatikken og skriveretninger. Selv om dette er et eget kapittel i del II har boka med hvordan ulike kulturer anvender ulike algoritmer i del I, kapittel 1 - Tall.

«Ulike behov» betyr også å kunne ivareta elever som yter ut over det klassetrinnet de er på. For å kunne oppfylle opplæringsloven for alle elevene må lærerne også ha erfaring med tilrettelegging for de elevene som trenger en ekstra utfordring for å ha en meningsfylt matematikkhverdag på skolen. Dette temaet behandles i kapittelet Tilpasset opplæring og vurdering.

Boka har i kapitlet om Språk tatt med ulike representasjonen.
Det er med på å bevisstgjøre studenten på mangfoldet av uttrykksmåter i matematikk: tekst, symboler, tabeller, illustrasjoner osv. Boka omtaler det som multimodale tekster i matematikk.

Grunnleggende ferdigheter i alle fag er nedfelt i skolen læreplan. En av de fem grunnleggende ferdighetene er matematikk. Det vil si at matematikk skal naturlig integreres i alle skolens fag. Dette møter studentene i kapitlet Møte med andre skolefag.

Til hvert av de faglige emnene vil det være oppgaver. Boka vil supplere med flere oppgaver på nettsiden.

SE INNHOLD

QED 1-7

av Kristin Hinna
Bok på Bokmål | utgitt 2016