Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen

Treff

1 treff


Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2005 . - Bok
Bokmål
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Denne boka er blitt til med utgangspunkt i interesse og fascinasjon for alle de mangfoldige og spennende fortellingene som blir skrevet av elever i grunnskolen. Når de skriver fortellinger, deltar de i en lang tradisjon med mange muligheter. Det er skolens oppgave å la alle elever få erfaringer med og innsikt i denne tradisjonen.

I boka blir fortellingen som sjanger eller teksttype beskrevet ved hjelp av narratologi, fortellingsgrammatikk og tekstlingvistikk. Dette blir brukt til nærlesing og analyse av et utvalg elevfortellinger fra mange klassetrinn. Ved hjelp av ulike analyseverktøy kommer det fram hvordan og hvorfor tekstene fungerer, eller ikke fungerer, i forhold til fortellingssjangeren.

Elevene blir mer interessert i å skrive hvis de får tilbakemeldinger som viser at læreren både har forstått og reagert på hva de har skrevet, og på hvordan de har skrevet. For fortellinger er det kunnskap om og forståelse for fortellingssjangeren som gir nødvendig grunnlag for slike tilbakemeldinger.

Forfatterne henvender seg til lærere og studenter som arbeider med skriving utover ren begynnerundervisning i grunnskolen.

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Elevfortellinger : Analyse og v
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning