Les anmeldelser
2014 . - Bok

(beta)Skriv anmeldelse
Maya befinner seg nesten på bunnen av popularitetsskalaen, «omtrent så langt ned det går an å komme uten å få betalt for å være på denne skolen». Hun har aldri vært populær. Men når hun begynner i niende, bestemmer hun seg for å gjøre et helt spesielt, sosialt eksperiment: På farens kontor har hun funnet en gammel bok faren en gang har kjøpt på et antikvariat -- Betty Cornell's Glamour Guide for Teens; utgitt i 1951. Moren utfordrer henne til å prøve rådene i boka, og Maya tar utfordringen. Kapittel for kapittel. Det handler om perlekjeder og hold-in-undertøy, vaselin på øyevippene og hvite hansker på søndager, snakke med alle og uten forutinntatte holdninger. Maya følger rådene i guiden slavisk gjennom hele skoleåret, og snart er hun langt fra den grå musa ingen tidligere la merke til.

Mayas nye hverdag blir både morsom, vond og full av overraskelser. Hun forteller historien sin med humor, sjarm og stil, og gir leseren noe å tenke på når det gjelder godhet, selvtillit og hva det vil si å være populær.

Den 15-årige Maya van Wagenen ble kjent da hun blogget om disse opplevelsene. Forlaget Penguin bladde opp 300.000 dollar for å utgi boka hennes Popular: Vintage Wisdom for a Modern Geek. Allerede et halvt år før utgivelse sikret Dreamworks seg filmrettighetene, og gjorde jenta til tidenes yngste ikke-skuespiller med filmkontrakt. Time Magazine kåret henne nylig til en av verdens mest innflytelsesrike tenåringer

-
Den første gangen jeg hørte om denne boken, var gjennom mediaomtale, så jeg ble så klart nysgjerrig etter å finne ut mer. Men nå, når jeg har lest ferdig boken, så sitter jeg litt skuffet igjen, for jeg hadde faktisk forventet noe mer ut av det lille prosjektet Maya van Wagenen satte i gang i begynnelsen av skoleåret sitt enn det sluttresultatet ble.
Hun gjør selvfølgelig en del viktige endringer i livet sitt som er med på å løfte henne litt opp, men utover det så blir jeg utrolig overrasket når jeg leser om hennes forsøk på å kle seg chic. Hun ser mer ut som en gammel bestemor enn en moderne, ung jente med teft for mote, og hennes forsøk på å bli populær ved hjelp av Betty Cornells 60+ år gamle bok, virker dessverre veldig ofte mot sin hensikt.
Men i samme øyeblikk som hun går helhjertet inn for å vise interesse for sine medmennesker rundt seg, da begynner det endelig å løsne for henne, og hun oppdager til sin store overraskelse at det å være populær ikke har noen verdens ting med klær, sko, hårfrisyre og andre overfladiske ting å gjøre, men om å være snill, grei og genuint interessert i andres ve og vel.

Noe det tar henne et helt skoleår å finne ut av.

Moralen i denne historien er å bry seg om andre, å passe på at andre rundt deg har det bra, og å våge der andre holder igjen. Overfladiske tips og triks kommer jo alltid godt med for å komme innpå andre mennesker, for hvem i huleste verden ønsker å omgås et stinkende vesen uten sans for normal hygiene? Men den helt store dramatiske endringen kommer jo aldri, for hun går stadig tilbake til gamle vaner, og det synes jeg er litt dumt.
Boken er ellers veldig lett å lese, og hun skriver godt og litt humoristisk ispedd en del vonde opplevelser.
12.12.2016, 21:37  Kvinne, 39
Rapportér