2007 . - Bok . - 167 s. : ill.

I samarbeid med Nationellt Centrum för Matematikutbildning (NCM), har vi hatt Professor Alistair McIntosh, University of Tasmania, som gjesteprofessor både i Sverige og Norge. Han har utviklet materiell for kartlegging av barns talloppfatning og tallforståelse. Arbeidet bygger på et langt forskerliv innenfor nettopp dette området av matematikkdidaktikken, og materialet er tilpasset skandinaviske forhold.
Materialet omfatter skriftlige tester for 1. - 10. trinn, veiledning for gjennomføring og vurdering av testene, vurderingsskjemaer, samt veiledning til elevintervjuer.

I tillegg til testmaterialet har McIntosh skrevet en håndbok. Oppgavene i testene har henvisninger til kapitler i håndboka, der det finnes nærmere forklaring på hva oppgavene skal teste av forståelse. Boka beskriver vanlige misoppfatninger, hvorfor de forekommer, og det gis konkrete forslag til hvordan lærerne kan jobbe videre ut fra resultatene på testene.

Håndboka bør leses av alle. Der gir innsikt i hva som er vanskelig for elevene og hvilke misforståelser eller misoppfatninger de kan danne seg. Hvis lærerne er klar over dette, og tar det i betraktning når nye begreper skal innføres, kan mange misforståelser unngås. Derfor bør boka også brukes når man skal planlegge undervisningen. Dette er et unikt verktøy som vil kunne gi foresatte og lærere innsikt i hvordan de best kan hjelpe barna til å mestre matematikken.

Vi vil anbefale alle skoler å bruke materialet, både til planlegging av undervisning, til kartlegging av elevenes talloppfatning, og planlegging og gjennomføring av tiltak. Testene er laget for å brukes ved starten av hvert skoleår. Noen oppgaver går igjen over flere år, slik at en kan teste elevenes utvikling over tid.

• Tips en venn om Alle teller! : kartleggingstest