Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen
Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
231 s.
for Berggreen, Harald;for Sørland, Kjartan;for Alver, Vigdis Rosvold . - Boka viser hvordan lærere kan vurdere språk- og skriveutviklinga til elever med norsk som andrespråk med utgangspunkt i elevtekster. . - h . - Heftet . - bm . - Bokmål . - 20120831122037_fride
82-02-37001-9 : 358.00 . - 978-82-02-37001-5 : 358.00
0006209
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Hvordan vet man når en elev er GOD NOK I NORSK?

Denne boka viser hvordan lærere kan vurdere språk- og skriveutviklingen til elever med norsk som andrespråk med utgangspunkt i elevtekster. Formålet med å studere elevtekster er å kartlegge hvor eleven befinner seg i norskinnlæringen og å hjelpe eleven videre i språkutviklingen. Hensiktsmessig vurdering krever både kunnskaper hos den enkelte læreren og en samkjørt vurderingspraksis i lærerfellesskapet.

I denne boka får leseren en kortfattet innføring i typiske trekk ved andrespråksutvikling og skriving på andrespråket, en grundig gjennomgang av vurderingspunkter for språk og tekst, samt ideer til god skriveundervisning.

Boka er aktuell for studenter i grunnskolelærerutdanningen, norsk som andrespråk og andrespråkspedagogikk, og for lærere og andre som jobber med elever som har norsk som andrespråk.

Hvordan vet man når en elev er god nok i norsk? Denne boka viser hvordan lærere kan vurdere språk- og skriveutviklingen til elever med norsk som andrespråk med utgangspunkt i elevtekster. Formålet med å studere elevtekster er å kartlegge hvor eleven befinner seg i norskinnlæringen og å hjelpe eleven videre i språkutviklingen. Hensiktsmessig vurdering krever både kunnskaper hos den enkelte læreren og en samkjørt vurderingspraksis i lærerfellesskapet. I denne boka får leseren en kortfattet innføring i typiske trekk ved andrespråksutvikling og skriving på andrespråket, en grundig gjennomgang av vurderingspunkter for språk og tekst, samt ideer til god skriveundervisning. Boka er aktuell for studenter i grunnskolelærerutdanningen, norsk som andrespråk og andrespråkspedagogikk, og for lærere og andre som jobber med elever som har norsk som andrespråk.

Side
Innledning7
Del I:Om andrespråkslæring og skriving på andrespråket15
Kapittel 1:Andrespråkslæring og mellomspråk17
Kapittel 2:Utviklingsfaser ved andrespråkslæring av norsk33
Kapittel 3:Om p skrive på andrespråket49
Del II:Å vurdere elevens norskkompetanse på ulike språklige nvå61
Kapittel 4:Teksens minste bestanddeler: elementnivået63
Kapittel 45:Ordnivået63
Kapittel 6:Setningsnivået89
Kapittel 7:Tekstbinding107
Del III:Å vurdere elevens tekst- og sjangerkompetanse på noesk121
Kapittel 8:Fortellinger123
Kapittel 9:Sakspregede tekster143
Kapittel 10:Skriving i fagene159
Del IV:Didaktisk del175
Kapittel 11:Råd om skriving de første åra i norsk skole177
Kapittel 12:Bildeserier og elevtekstsamling197
Litteraturliste221
Elevregister227
Stikkord229

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om God nok i norsk? : språk- og sk
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom