Forlaget skriver om denne boka:
Det er viktigere enn noensinne å styrke kunnskapene i matematikk i norsk skole. Tobindsverket "Matematikk for lærere" gir et solid grunnlag for at dette arbeidet skal lykkes.
Bøkene dekker den obligatoriske delen av matematikk i lærerutdanningen for grunnskolen. De legger til rette for at faglig og didaktisk innsikt utvikles sammen. Fjerde utgave av dette anerkjente verket er ytterligere forbedret på grunnlag av mange års erfaring. Framstillingen er forenklet, mens bredden i innholdet er bevart. Utforsking og refleksjon er vektlagt, samtidig som språkets og symbolenes rolle er understreket.
"Matematikk for lærere" har tre hoveddeler: Den første dreier seg om matematikk i skolen og tar opp læreplaner i faget og matematikkens didaktikk. Del 2 behandler faglige emner i matematikk og vinkler disse mot undervisning. Del 3 tar for seg sider ved matematikkens egenart, historie og anvendelser.
Matematikk som skapende og resonnerende virksomhet står sentralt, sammen med synspunkter på hvordan læreren kan realisere skolens læreplaner i faget, tilrettelegge undervisningen og evaluere elevenes arbeid. Dette andre bindet av "Matematikk for lærere" inneholder emnene algebra, funksjoner, kombinatorikk, sannsynlighet og statistikk fra del 2, og dessuten hele del 3.
Trygve Breiteig er høgskoledosent og Rolf Venheim er førsteamanuensis i matematikk, begge ved Høgskolen i Agder. De har begge lang undervisningserfaring og har skrevet lærebøker også for grunnskolen.