Å LÆRE Å SKRIVE er ei grunnbok om skriveopplæring i norskfaget fra mellomtrinnet til videregående trinn. Forfatterne forklarer hva skrivekompetanse er, hva som er skrivingas ulike formål, og viktige trekk ved skrivprosessen. Denne kunnskapen er grunnlaget for lærerens fagspråk og undervisning. Forfatterne legger særlig vekt på hvilke ulike funksjoner skriveoppgaver kan ha, og hvordan veiledning og vurdering av skriveprosesser og tekster kan gjennomføres.
Skriveferdighet innebærer kunnskap om språk, tekst og kommunikasjon samt evnen til å anvende denne kunnskapen til å skrive gode tekster. Boka gir innsikt i ulike format for skriving, både sjangrer og skrivehandlinger, digitale medier og multimodale tekster. Den tar også for seg struktur og sammenheng i tekster og viser hvordan man kan bruke språket godt og korrekt.
Elever med norsk som andrespråk har noen særlige utfordringer når de skal tilegne seg skrivekompetanse. Hvordan disse utfordringene kan løses, er også tema i boka.
Å LÆRE Å SKRIVE inneholder en rekke eksempler på skriveoppgaver, elevtekster og analyser og vurderinger av dem. Boka er skreddersydd for lærerutdanninga, særlig norskfaget, men er også velegnet for lærere.
2. utgave av boka er oppdatert i tråd med læreplanen LK20.
HARALD MORTEN IVERSEN er dosent i norskdidaktikk og tilknyttet Institutt for lærerutdanning ved NTNU.
HILDEGUNN OTNES er professor i norskdidaktikk samme sted. De er begge erfarne lærere og lærerutdannere og har utgitt en rekke bøker og artikler, både sammen og hver for seg. Noen av de viktigste er Iversen, Otnes og Skarbø Solem: Grammatikken i bruk (4. utg. 2011), Otnes (red.): Å invitere elever til skriving (201s) og Matre, Solheim og Otnes (red.): Nye grep om skriveopplæringa (2021).
« ... god inspirasjon og nye ideer til å jobbe med skriving i norskfaget»
MAY OLAUG HORVERAK, NORSKLÆREREN