2006 . - Bok . - 63 s.
âGyldendal kunnskapâ er en serie beregnet for barn og ungdom som vil vite mer om aktuelle temaer, eller som vil sette seg inn i nye emner eller jobbe med prosjektoppgave. Bøkene er lettleste, har mye informasjon og mange fargerike illustrasjoner. Har henvisninger til nettsider, boklister, steder å besøke og informasjon om yrkesvalg. I boka âNaturkatastroferâ kan man lese om de verste naturkatastrofene opp igjennom historien. Boka har blant annet med tsunamikatastrofen i Det indiske hav i 2004 og orkanen Katrina i New Orleans i 2005. I tillegg kan man lese om jordskjelv, vulkaner, flodbølger, tørke, brann og epidemier. Boka prøver å gi et svar på hvorfor slike katastrofer oppstår, hvordan man kan forutsi dem og hvordan de kan overvåkes for at konsekvensene ikke skal bli så store. Fagbok for mellom-/ungdomstrinnet.

Om tsunamier, vulkaner og jordskjelv

Om de verste katastrofene jorden har vært utsatt for opp igjennom historien, helt frem til tsunamien i Det indiske hav og orkanen Katrinas ødeleggelse av New Orleans. Det handler om jordskjelv, vulkaner, enorme flodbølger - og om tørke, brann og epidemier. Hvordan oppstår slike katastrofer? Hvordan kan man forutsi og overvåke slik at konsekvensene ikke blir så store? Denne boken forsøker å gi svar.

«Gyldendal Kunnskap er en ny og stor faktaserie for store barn og ungdommer som vil vite mer aktuelle og spennende temaer. Bøkene er tettpakket med lettlest informasjon og nydelige bilder som inspirerer til å sette seg inn i nye emner, jobbe med prosjektoppgaver eller bare lystbetont lesing. Med nettsider, boklister, steder å besøke og informasjon om yrkesvalg».

'Serien består av tynne bøker i stort format, med flust av bilder og faktainformasjon. Bøkene er perfekte som utgangspunkt for skolens prosjektarbeider ...'
Hege Knutsen: Kulturspeilet

Faktabok. Serien "Fantastiske fakta" er heftede, små faktabøker som har forholdsvis enkel tekst mye luft på sidene. Kapitlene er korte, og bøkene er rikt illustrerte: I hvert av temane som tas opp ledsages teksten av store fargefotografier. I "Naturkatastrofer" kan du blant annet lese om: På orkanjakt, I hælene på tornadoen, El Niño på nært hold, og Å forhindre en katastrofe. Bøkene har tips til videre lesning, register og nettadresser. Orig.tit.: Natural Disasters. Overs.: Unni Rom Stueland. 48 s. Hf. (Fantastiske fakta). 2004.

• Tips en venn om Naturkatastrofer