2006 . - Bok . - 510 s., [1] bl.

Lærerens verden gir en systematisk innføring i moderne didaktikk, det vil si kunnskap om undervisningens mål og oppgaver, kunnskapsinnhold, arbeidsformer, undervisningsmetoder og vurderingssytemer. Foreldre og politikere, ja, hele vårt moderne velferdssamfunn, stiller krav til skolens kvalitet, til elevenes læring og trivsel og til en likeverdig og tilpasset opplæring for alle elever. Skal vi kunne møte disse utfordringene, er det nødvendig å vite hva som er grunnlaget for god undervisning, forstå det historiske og normative grunnlaget skolen hviler på, og ha innsikt i hvordan materielle og kulturelle rammer utgjør både begrensninger og muligheter for lærerens arbeid. Ikke minst er det viktig å forstå hvordan skolen styres både utenfra og innenfra, hvordan lokalt utviklingsarbeid i skolen kommer i stand gjennom kreativ nyskapning og samarbeid, hvordan det kan skapes kultur for læring gjennom felles pedagogiske visjoner ved den enkelte skole.

Boka er ei grunnbok for lærerutdanning, studier i pedagogikk og andre studier der kunnskap om skole og undervisning inngår. Den gir også nyttig kunnskap for foreldre og politikere, og for arbeid i offentlig forvaltning der skole og utdanning er en del av virksomheten. Tredje utgave er oppdatert på Kunnskapsløftet og endringene i grunnopplæringen på begynnelsen av 2000-tallet.

Gunn Imsen er professor i pedagogikk ved Pedagogisk institutt, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i Trondheim. Hun har lang erfaring som lærer i skolen, som pedagogikklærer i lærerutdanningen og som foreleser og forsker. Hun har blant annet skrevet Elevens verden. Innføring i pedagogisk psykologi.

• Tips en venn om Lærerens verden : innføring i g