cop. 2012 . - Bok . - 287 s.
Boken inneholder oppdaterte og spektakulære rekorder av alle slag: fra naturens verden, menneskeheten, vitenskap og teknologi, byggverk, transport, kultur, underholdning, idrett og fra menneskers meritter. Rekordene er samlet under ulike overskrifter på dobbeltsideoppslag. Først i boken står informasjon om hvordan man kan sette rekorder selv. Boken inneholder også intervjuer med rekordholdere. Faktabok for mellom-/ungdomstrinnet.

Hvis du tror du har sett alt, må du tro om igjen!

Årets Guinness World Records gir deg de sprøeste, skumleste, særeste, morsomste og mest imponerende og fascinerende rekordene du kan tenke deg.

Se verdens største hvithval hoppe ut av boken og verdens minste mann spasere over sidene!

Guinness World Records 2013 byr på et fantastisk utvalgrekorder og rekordholdere. Alt fra rekorder man ikke engang trodde var mulig – til fantastisk læring om alt fra livet i verdensrommet, kjernekraft og dyreliv til helt spesielle menneskelige prestasjoner og eventyrlige hendelser!

• Visste du at verdens laveste kvinne er 62,8 cm høy?

• At verdens dyreste hotellrom koster 375 000 kroner natten?

• At verdens mest tatoverte pensjonist har dekket 99,9 % av kroppen med tatoveringer?

• Eller ønsker du siste rekordnytt om kjendisidoler som Justin Bieber og Rihanna?

Nytt av året: Augmented Reality App, Infografikk og digitalt bonuskapittel.

Noen norske rekorder hentet fra GUINNESS WORLD RECORDS 2013

• Cecilie Skog gikk til nordpolen uten hjelp på 48 dager og 22 timer. Etter denne turen ble Skog også kvinnen som har fullført ”tre poler utfordringen” raskest ved å ha gått til begge polene og til Mount Everest på 1 år og 336 dager. (s. 118)

• Verdens lengste pepperkaketog er laget av Norges Statsbaner (NSB) på Oslo S. Et langt og flott pyntet tog på hele 206 meter bestående av 614 vogner. Rekorden ble satt med hjelp fra skoler og barnehager som ivrig hjalp til å pynte og sette sammen toget. (s. 174)

• Flest seire i World Base Race noensinne har Frode Johannessen vunnet, i en øvelse der to utøvere konkurrerer i å nå bakken på kortest tid – uten å dø. Ikledd vingedrakter hopper deltagerne fra en klippe og flyr 760 meter ned. (s. 271)