2004 . - Bok . - 473 s.

Boka viser hvordan norskundervisning i grunnskolen kan knyttes opp mot elevenes tekstproduksjon og utvikling av tekstkompetanse. Et rikt utvalg tekster fra småbarnsalder til ungdomsskolealder er analysert og kommentert språklig og pedagogisk.

Boka viser hvordan norskundervisning i grunnskolen kan knyttes opp mot elevenes tekstproduksjon og utvikling av tekstkompetanse. Et stort og frodig utvalg av tekster fra småbarnsalder til ungdomsskolealder er analysert og kommentert språklig og pedagogisk.
Det gjelder både muntlige tekster, skriftlige tekster i ulike sjangrer og skjermtekster. Det legges fram mange ideer til hvordan norsklærere kan arbeide tekstbasert i praksis. Boka gir også en grundig innføring i læringsfremmende språk- og tekstarbeid for elever med norsk som andrespråk. Grunntanken i boka er at elevene vil nyte godt av styrking av lærernes tekstkompetanse på dette området. Norskdidaktikk- tekstnær og elevnær undervisning bygger videre på grunnboka Norskdidaktikk som kom i 1999.
I andre utgaven er det, i tillegg til oppgraderinger, tatt inn nyskrevet stoff, bl.a. om teatertekst, SMS, elektronisk skrivemiljø og lesing i klasserommet.

Inge Moslet og Peer Harry Bjørkeng er redaktører for boka som norskseksjonen ved avdeling for lærerutdanning ved høgskolen i Sør-trøndelag har skrevet i fellesskap. Bidragsytere er foruten Moslet og Bjørkeng: Ingrid Rygg Haanæs, Rutt Trøite Lorentzen, Gunnbjørn Malmo, Synnøve Matre, Anders Mehlum, Dagbrunn Kibsgaard Sjøhelle, Eleanor Torsen, Thoralf Berg samt fem lærerstudenter.

• Tips en venn om Norskdidaktikk : tekstnær og el