2005 . - Bok . - 365 s.

Det er viktigere enn noensinne å styrke kunnskapene i matematikk i norsk skole. Dette tobindsverket gir et solid grunnlag for at dette arbeidet skal lykkes. Bøkene dekker den obligatoriske delen av matematikk i lærerutdanningen for grunnskolen.

Matematikk for lærere har tre hoveddeler: Den første dreier seg om matematikk i skolen og tar opp læreplaner. Del 2 behandler faglige emner i matematikk og vinkler disse mot undervisning. Del 3 tar for seg sider ved matematikkens egenart, historie og anvendelser. Matematikk som skapende og resonnerende virksomhet står sentralt, sammen med synspunkter på hvordan læreren kan realisere skolens læreplaner i faget, tilrettelegge undervisningen og evaluere elevenes arbeid.

Dette første bindet av Matematikk for lærere inneholder del 1, samt de faglige emnene tall, tallregning og geometri fra del 2.

Rolf Venheim er førsteamanuensis i matematikk og Trygve Breiteig er høgskoledosent, begge ved Høgskolen i Agder. De har begge lang undervisningserfaring og har skrevet læreboker sammen også for grunnskolen.

• Tips en venn om Matematikk for lærere 1