Hopp over navigasjon
    
Mobile site
Cover photo
""
Sign in (top right) to give your star rating
Published:
cop. 2003 . - Book . - 255 s.
Norwegian, Bokmål
Borrow       Add to selection list

(beta)Be the first to write a review
Lesa og ikkje forstå, fria og ikkje få og sigla med ingen vind, er tri gagnlause ting, heter det i et gammelt norsk ordtak. Lesing i utvikling handler nettopp om hvordan vi kan hjelpe elever til å bli gode til å forstå det de leser.

Bokstavlek og tidlige skriveerfaringer er viktige veier til skriftspråket for mange barn. Lesing i utvikling retter søkelyset både mot den tidlige fasen og den videre leseopplæringen. Her gjennomgås prinsipper for en prosessorientert forståelsesopplæring og for arbeidet med å utvikle gode lesestrategier. I dagens skole er leseopplæring for elever fra språklige minoriteter en særlig utfordring. Derfor behandles dette spesielt.

To teoretiske tradisjoner gir viktig innsikt i leseutviklingen hos barn og unge: de kognitive og de sosiokulturelle leseteariene. Begge retninger blir presentert her, og brukes også i omtalen av hvordan lesevansker kan forebygges.

Boka er beregnet på lærere og lærerstudenter, og på andre fagfolk, foreldre og studenter ved høgskoler og universiteter som er interessert i kunnskap om leseutviklingen hos barn og unge.

Always display this tab

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Always display this tab
  • Suggest this item to somebody: Lesing i utvikling : teoretiske
  • Share on Facebook
  • Show Facebook's Like button
  • Tweet
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Your suggestions
  • Display alternatives

Selection list

Empty