Lesa og ikkje forstå, fria og ikkje få og sigla med ingen vind, er tri gagnlause ting, heter det i et gammelt norsk ordtak.
Lesing i utvikling handler nettopp om hvordan vi kan hjelpe elever til å bli gode til å forstå det de leser.
Bokstavlek og tidlige skriveerfaringer er viktige veier til skriftspråket for mange barn. Lesing i utvikling retter søkelyset både mot den tidlige fasen og den videre leseopplæringen. Her gjennomgås prinsipper for en prosessorientert forståelsesopplæring og for arbeidet med å utvikle gode lesestrategier. I dagens skole er leseopplæring for elever fra språklige minoriteter en særlig utfordring. Derfor behandles dette spesielt.
To teoretiske tradisjoner gir viktig innsikt i leseutviklingen hos barn og unge: de kognitive og de sosiokulturelle leseteariene. Begge retninger blir presentert her, og brukes også i omtalen av hvordan lesevansker kan forebygges.
Boka er beregnet på lærere og lærerstudenter, og på andre fagfolk, foreldre og studenter ved høgskoler og universiteter som er interessert i kunnskap om leseutviklingen hos barn og unge.