Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen
Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
cop. 2003 . - Bok . - 255 s.
Bokmål
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse
Lesa og ikkje forstå, fria og ikkje få og sigla med ingen vind, er tri gagnlause ting, heter det i et gammelt norsk ordtak. Lesing i utvikling handler nettopp om hvordan vi kan hjelpe elever til å bli gode til å forstå det de leser.

Bokstavlek og tidlige skriveerfaringer er viktige veier til skriftspråket for mange barn. Lesing i utvikling retter søkelyset både mot den tidlige fasen og den videre leseopplæringen. Her gjennomgås prinsipper for en prosessorientert forståelsesopplæring og for arbeidet med å utvikle gode lesestrategier. I dagens skole er leseopplæring for elever fra språklige minoriteter en særlig utfordring. Derfor behandles dette spesielt.

To teoretiske tradisjoner gir viktig innsikt i leseutviklingen hos barn og unge: de kognitive og de sosiokulturelle leseteariene. Begge retninger blir presentert her, og brukes også i omtalen av hvordan lesevansker kan forebygges.

Boka er beregnet på lærere og lærerstudenter, og på andre fagfolk, foreldre og studenter ved høgskoler og universiteter som er interessert i kunnskap om leseutviklingen hos barn og unge.

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Lesing i utvikling : teoretiske
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom