cop. 2007 . - Bok . - 142 s.
Sjanger:
Hedda er prestedatter å må flytte med familien til et nytt sted. Det er ikke så lett å bryte opp fra bestevenninnen og det miljøet hun kjenner. Dessuten har hun mange tanker og spørsmål hun gjerne vil ha svar på. Når Hedda begynner i den nye klassen forvandles hun til en stille og forsagt jente, hun klarer nesten ikke svare for seg når noen snakker til henne. Bedre blir det ikke når frøken forteller hele klassen at faren hennes er prest. Det vet en av jentene i klasse å erte henne for og kaller henne "prestegudinnen". I kanelbolleboka skriver hun ned stikkord og faktaopplysninger om alle sine tanker og frustrasjoner om hvor vanskelig det er å få venner hun kan føle seg trygg med på det nye stedet. Roman for mellomtrinnet. . - God, leselig skrift

AvdelingBindPlasseringHylleNoteStatus
Biblioteket BarnKristne forlagPå hylla

Da Hedda flytter, forvandles hun plutselig til ei jente som ikke kan snakke. Hun får nesten ikke fram en lyd, og når hun snakker, høres stemmen kjemperar ut. Hvor ble det av den glade, fnisete Hedda som var så flink i fotball?

En dag forteller læreren hele klassen at Heddas far er prest. De andre begynner å kalle henne for Prestegudinnen, og Hedda tenker at hun aldri burde ha flyttet.
Egentlig har hun bestemt seg for å mislike alt ved dette nye stedet. Men hvem er han i den gule jakken?

Passer i alderen 8-14 år.
Boka vant det svenke forlaget Libris manuskonkurranse En riktig bra barnebok i 2004.
Oversatt av Maria Solheim og Marte Breivik.

Hedda, Carro- og Gustavnyhetene

av Åsa Hofverberg (til norsk ved Marte Breivik ; [illustrasjoner: Therese Björ[k]qvist])
Bok utgitt 2009
Ledig (Avd.: Biblioteket - Plassering: Barn)