2000 . - Bok . - 48 s.
Dette er en bok for barn med diagnosen AD/HD eller annen utfordrende atferd, deres foreldre og søsken, og lærere. Boken består av en introduksjon der leseren blir presentert for Sirius. Så følger to separate fortellinger om ham, og en faktadel beregnet på lærere og foreldre. Fortellingen om Sirius fortsetter i Sirius - i farta (2001).

Sirius ser ut som alle de andre barna, men inne i seg har han et problem som kalles AD/HD. Noen kaller det MBD, og andre snakker om å være hyperaktiv. Det er derfor Sirius oftere enn andre barn blir utålmodig og bråkete. Det er derfor han oftere enn de andre ikke finner frem bøkene sine, ikke gjør det han skal i timene, krangler med søsknene sine eller plutselig gjør ting som andre synes er dumme, barnslige eller farlige.

Barn med diagnosen AD/HD eller annen utfordrende atferd trenger litteratur de kan kjenne seg igjen i. Boken om Sirius er en bok nettopp for disse barna, deres foreldre og søsken og for deres lærere og klassekamerater. Boken består av en introduksjon hvor leseren blir presentert for hovedpersonen. Deretter følger to separate fortellinger om Sirius. Boken inneholder også en faktadel beregnet på foreldre og lærere.

Boken om Sirius

av Lisbeth Iglum Rønhovde
Bok utgitt 2000
Ledig (Avd.: Biblioteket - Plassering: Ressurs)