Mobile site
Cover photo
Sign in (top right) to give your star rating
Published:
2010 . - Book . - 71 s.
Norwegian, Nynorsk
Information:
Denne boken inneholder 13 historier om mennesker som levde under den andre verdenskrigen. Du kan blant annet lese om flukten til kongen og regjeringen, om Vidkun Quisling, om motstandsarbeid, om hverdagsliv under krigen og om krigsseilerne. Boken forteller om mennesker og hendelser gjennom fem dramatiske år. Med litteraturliste og register.
Borrow       Add to selection list

(beta)Be the first to write a review

DepartmentVolumeLocationItem locationNoteStatus
The library 2. verdenskrigEx1On the shelf
The library 2. verdenskrigEx2On the shelf

Her er 13 portretter av mennesker om opplevde krigen på forskjellige måter. Blant det man kan lese om er 9. april og dagene etter, om Reichskommisar Quisling og NS, om jødene i Norge, om Telavåg-katastrofen, om hjemmefronten, om barnas hverdagsliv, om da Nord-Norge brant, om freden og oppgjøret og om de uskyldige ofrene, som "tyskerungene". Boka forteller om kamper og hverdagsliv, om hjemmefrontfolk og de som samarbeidet med okkupantene. Man kan å lese om heltegjerninger og svik, men også om motivene for valgene folk tok, om hva som var rett og galt sett i ettertid. Fakta-/dokomuntarbok for mellomtrinnet.

Forlaget skriv om denne boka:
Det er 70 år sidan krigen i Noreg starta, men minna lever enno. Gjennom 13 spennande historier får du møte menneske som levde under den andre verdskrigen. Du får blant anna høyre om flukta til kongen og regjeringa, om forrædaren Vidkunn Quisling, om motstandsarbeid og avrettingar, om lagnaden til jødane, om kvardagsliv under krigen, om krigsseglarane, om oppgjeret med dei som svikta, og om lagnaden til krigsbarna.
Historier om krigen fortel om menneske og hendingar gjennom fem dramatiske år. Boka gir dei som er unge i dag, større innsikt i ein helt spesiell periode av noregshistoria.

1905

Book published 2005
Available (Avd.: Biblioteket - Location: Norgeshistorie)
Cover photo:Da krigen kom