2007 . - Bok . - 263 s.
Sjanger:
Den foreldreløse jenta Mary blir sendt til sin onkel i England. Onkelen bor i et stort og ensomt hus ute på heiene. Mary er trist og synes at huset til onkelen er merkelig. Om natten kan hun noen ganger høre barnegråt, men ingen vil fortelle henne hvem det er som gråter. En dag oppdager Mary nøkkelen til en hemmelig hage, og på mystisk vis begynner livet hennes å endre seg. Hagen, som har vært stengt i over 20 år blir et lite mirakel som bringer lykke og glede der det engang ikke fantes. Dette er en komplette utgave av historien "Den hemmelige hagen". Klassisk roman for mellomtrinnet.

AvdelingBindPlasseringHylleNoteStatus
Biblioteket KlassikereKlassikerePå hylla

Lille, gretne Mary Lennox vokser opp i India. Der tilbringer hun dagene innendørs, kun omgitt av tjenere. Da foreldrene dør i en kolera-epidemi, blir hun sendt til sin rike onkel på Misselthwaite hovedgård i England. Det skal by på forandringer for den bortskjemte tiåringen. Ikke bare oppdager hun at det går an å behandle menneskene rundt seg med respekt; hun fatter interesse for naturen som omgir gården. Mary vokser og blir sterkere for hver dag, godt hjulpet av godhjertede Yorkshire-Martha og broren hennes. På godset er det en avstengt hage, og inne er det mange lukkede værelser, men Mary lar seg ikke avspise med forbud og halvkvedede viser. Hva befinner seg bak eføymuren? Og hvorfor hører hun lyden av et barn som gråter?

Historien om Marys utforskning av den hemmelige hagen, av årstidenes veksling, av vennskap og vekst, har beveget stadig nye generasjoner lesere. Den hemmelige hagen er en klassiker innen barnelitteraturen.

Dette er den første komplette norske utgaven av Den hemmelige hagen. Oversatt av Torstein Bugge Høverstad.

Den hemmelige hagen : roman

av Frances Eliza Hodgson Burnett (Frances Hodgson Burnett ; oversatt av Torstein Bugge Høverstad)
Bok utgitt 2007
Ledig (Avd.: Biblioteket - Plassering: Klassikere)