2002 . - Bok . - 157 s.

Opp som en løve Kraftsalve om hvor tøft det er å være blant de kuleste. Denne gangen handler det om Leo som er en av de tøffe gutta, han er ikke tøffest, men nest tøffest, og det er ikke lett å holde på plassen sin i gjengen.
Boka er både ubarmhjertig, fintfølende med drift og humor. Klassen til Leo drar på leirskole. Allerede i bussen blir en av klassekameratene lurt til å spy. Her fins det ingen nåde. Det gjelder å være god i fotball og å kunne slå fra seg når det trengs. Sammen med Torgrim, den frekkeste og farligste i klassen, Marius, som har snus og draget på damene, vet Leo hva som teller, men allikevel går det forferdelig galt. Etter Sverre Henmos debut i 1999 med "Sammen er vi én og én" har både anmelderne, leserne og publikum forstått at dette er et navn å merke seg. Her kommer nok en mesterlig bok fra Henmos hånd.

• Tips en venn om Opp som en løve