2008 . - Bok . - 148 s.
Boken er en didaktisk grunnbok som tar for seg ulike aspekter av muntlighet i klasserommet, med spesiell vekt på norskfaget. Den første delen belyser temaet i et pedagogisk perspektiv. Del to ser på hvilke forutsetninger som må til for å lykkes med muntlighet, og del tre tar for seg det praktiske klasseromsarbeidet. Boken gir tips til oppgaver og undervisningsopplegg. Med litteraturliste og register.

Forlaget skriver om denne boka::
Med Kunnskapskøftet er muntlighet kommet i fokus i skolen på en helt ny måte. Muntlig er en av de fem grunnleggende ferdighetene som skla gjennomsyre alle fag på alle trinn. Stikkord i læreplanen er metakunnskap, egenferdighet og vurderingskompetanse. Elevene skal ha kunnskap om et rikt spekter av muntlige sjangrer: De skal holde foredrag og framføringer, og de skal delta i diskusjoner. dramatiseringer og utforskende samtaler om litteratur, teater og film. De skal også utvikle vurderingskompetanse og bli i stand til å evaluere egne og andres framføringer.
Muntlige tekster i klasserommet er en didaktisk grunnbok som gir lærerne på ungdomstrinnet og i videregående opplæring den kunnskap som trengs for å imøtekomme læreplanen. Boka er delt i tre. Først presenterer forfatterne ny forskning som viser hvordan det arbeides med muntlighet i norske klasserom, og peker ut noen særlig viktige utfordringer for undervisningen. Del II gjør rede for noen forutsetninger for vellykket arbeid med muntlighet. Forfatterne legger vekt på lyttetrening, retoriske ferdigheter, fortellingens muntligheter og multimodalitet som en naturlig del av framføringer og dramatiseringer. Den viktige vurderingen av muntlig er viet et eget kapittel. Del III handler om det praktiske klasseromsarbeidet og tilbyr et stort utvalg konkrete oppgaver og undervisningsopplegg.
Muntlige tekster i klasserommet er aktuell for alle fag, men forfatterne legger særlig vekt på å imøtekomme norsklærernes spesielle utfordringer og ansvar.

Norsk som identitetsfag : norsklæreren i det moderne

av Sylvi Penne
Bok utgitt 2001
Ledig (Avd.: Biblioteket - Plassering: Ressurs)