Er det virkelig et krav at alle barn i skolen måvære mestere i matte og norsk, eller kan man tenke seg at andre egenskaper er vel så viktige?
Kan man gi barn den rette hjelpen, så de får utvikle de egenskapene de er sterkest på og blir vinnere i samfunnet?
I felthåndboken. "Jeg, intelligent? Ja!" formidler Georg Ulvehøj de enkle,godtunderbygde prinsippene for hvordan foreldre. og lærere med enkle midler kan øke barn og ungdoms motivasjon for læring, bedre deres selvbilde og selvtillit. Resultatet blir en skole med et høyere kunnskapsnivå, mer tilfredse elever, agen lettere og bedre arbeidsdag farlærerne.
Forfatteren tar opp de ti intelligensene, hva man kan forvente seg av eleven, hvordan man kjenner igjen de enkelte intelligenser og hvordan man kan utvikle dem.
Boken henvender seg ikke bare til lærere men også til elever, foreldre og arbeidsgivere, som alle vil ha glede av ny innsikt på dette området.
«Den aller største feilen skole og foreldre gjør seg skyldig i, er å undervurdere de unges intelligens og kapasitet! Barn i alle aldre har et potensial som ligger langt over det voksne gir dem kreditt for.»