2020 . - Bok . - 379 sider
Sjanger:
Fabel 8 er et friskt og fornyet læremiddel i norsk for 8. trinn. Boka legger vekt på at elevene blir inspirert til å utforske i norskfaget, samtidig som de tilegner seg strategier for å forstå fagstoffet, og ikke minst bruke språket aktivt i ulike situasjoner og til ulike formål. Gjennom fagstoffet, oppgavene og aktivitetene utfordres elevene til å sammenlikne og reflektere over språk og tekster i kontekst, muntlig og skriftlig, alene og sammen med andre. Karakteristisk for boka er stor vekt på samspill mellom gode tekster og sterke, tankevekkende bilder og illustrasjoner. Fabel 8 har et rikt tilfang av oppgaver og aktiviteter av ulike slag. I tråd med fagfornyelsen dekker kapitlene i boka sentrale deler av læreplanen, og det har vært en egen målsetting for Fabel 8 å bygge bro fra mellomtrinnet til ungdomsskolen. Tekstutvalget er svært variert, med eldre og nye tekster fra skjønnlitteratur og sakprosa. I de ulike kapitlene finner elevene mange eksempler fra eldre og nye originaltekster. I tillegg er bokas siste del en egen tekstsamling med mange tilhørende oppgaver. Her får elevene lese og arbeide med tekster som bidrar til undring, engasjement og læring. Disse gir innsikt i hvordan mennesker tenker, elsker, strever og lever.
Hylleplass:
439.8 H

Fabel 8 : norsk for ungdomstrinnet

av Helge Horn (Helge Horn, Ellen Birgitte Johnsrud, Maria Nitteberg, Åse Marie Ommundsen, Hilde Rindal, Harald Ødega)
Bok utgitt 2020
Ledig (Avd.: Biblioteket - Plassering: Ressurs 439.8 H)

Fabel 9 : lærebok

av Helge Horn
Bok utgitt 2020
Ledig (Avd.: Biblioteket - Plassering: Ressurs)

Fabel 10 : norsk for ungdomstrinnet . Lærebok

av Åse Marie Ommundsen