2000 . - Bok . - 295 s.
Bestill       Les e-bok Husk denne

Når barn mestrer bevegelser i leik og fysisk aktivitet, stråler de av glede og stolthet. Å oppleve mestring er grunnleggende for barns motivasjon og utvikling.

Bokas utgangspunkt er kroppsøvingsfaget i L97 og LU98. Forfatterne gjør rede for betydningen av å stimulere det enkelte barns muligheter gjennom leik og idrettsaktiviteter, med vekt på koordinasjon, balanse og teknikk. Boka tar for seg dans, de individuelle idrettene turn og friidrett, lagidrettene basketball, fotball, håndball og volleyball, og viser ulike metoder for å analysere bevegelser.

Boka er beregnet for studenter i lærerutdanningen, men er like nyttig for lærere i grunnskolen. Den kan også være en idebank for andre som arbeider med barn og ungdom og fysisk aktivitet.

Ingjerd Hollekim er høgskolelektor i kroppsøving ved Høgskolen i Hedmark Hun har lang undervisningserfaring fra både grunnskole, førskolelærer- og lærerutdanning. Hun har allsidig idrettsbakgrunn, og har arbeidet spesielt med leik og dans i videreutdanning av lærere i grunnskolen.

Inger Marie Vingdal er høgskolelektor i kroppsøving ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. Hun har undervisningserfaring fra lærerutdanning, grunnskole, videregående skole og folkehøgskole. Hun har allsidig idrettsbakgrunn og lang erfaring med å tilrettelegge fysisk aktivitet for ulike aldersgrupper også utenom skolen.

• Tips en venn om Mestring og glede : fra grunnle