Kunnskapsløftet vil styrke grunnleggende ferdigheter, blant annet i lesing. Denne boka retter søkelyset mot lesing av fagtekster. I alle fag i skolen er vi avhengige av språk for å utvikle kunnskap, forståelse og refleksjon, og i alle fag har vi ulike måter å bruke språket på. Hvert fag utvikler sine spesielle sjangrer, sine sammenhenger, begrepsapparater og måter å uttrykke seg på.
Boka løfter fram noen av trekkene ved de ulike fagspråkene som elevene moter i skolen, og ser både på verbalspråk og sammensatte tekster som for eksempel dokumentarfilm og lærebøker med illustrasjoner. Forfatterne bruker ulike teksteksempler fra flere fag i skolen for å illustrere og konkretisere det de skriver om.
Det mangfoldige tekstmaterialet gir utgangspunkt for å drøfte hvilke utfordringer elever, også minoritetselever, kan stå overfor i møte med fagtekster. Blant temaene som blir belyst i boka, er sjangerproblematikk, tekstsammenheng, lesestrategier og arbeidsmåter. Til sammen peker de ni kapitlene på viktige sider ved den tekstkompetansen elevene trenger for å mestre fagene i skolen, og som lærere i alle fag må veilede dem i.
Redaktører for antologien er Eva Maagerø og Elise Seip Tønnessen.