Bestill       Les e-bok Husk denne

AvdelingBindPlasseringHylleNoteStatus
Biblioteket KlassesettPå hylla
Boka inneholder de to skuespillene Jeppe på bjerget og Den stundesløse. Boka er spesielt tilrettelagt for undervisningsbruk. Kan brukes i ulike skoleslag og på mange klassetrinn.

Jeppe på Bjerget er en komedie i fem akter av Ludvig Holberg (1684–1754). Den ble skrevet i 1722 og utgitt i 1723 under tittelen Jeppe paa Bierget, eller Den Forvandlede Bonde. Komedien ble første gang fremført på teatret i Lille Grønnegade i København høsten 1722.

Verkets handling

I første akt sendes den drikkfeldige bonden Jeppe på et ærend til byen av sin dominerende kone Nille. På vei til byen passerer han Jakob Skomakers kro. Han klarer ikke motstå fristelsen til å drikke bort pengene sine og segner døddrukken om på en mødding (møkkahaug). Der blir han funnet av den forbipasserende baron Nilus med følge. De bestemmer seg for å spille bonden et puss. Jeppe skal kles om, legges i baronens seng og, når han våkner fra rusen, narres til å tro at han ikke er bonde, men baron. Så snart han er overbevist om dette, skal han igjen skjenkes, kles om og legges tilbake på møddingen. Og slik blir det.

I andre akt våkner Jeppe vantro i baronens seng. Han forstår verken hvor eller hvem han er, men lar seg snart overtale til å tro at han er baron. I tredje akt oppvartes han herskapelig med mat og drikke. Etter hvert som glassene tømmes, opptrer Jeppe mer og mer tyrannisk – snart finnes ingen grenser for hvor mange han skal henge! Før han kommer så langt, segner han imidlertid beruset om.

I fjerde akt våkner Jeppe fyllesyk tilbake på møddingen hvor han blir funnet av sin rasende kone. Etter en omgang pryl sendes Jeppe til sengs for å sove ut rusen. Søvnen blir dog avbrutt idet Jeppe hentes, fremstilles for retten og – som en del av baronens spill – dømmes til døden ved gift og henging. I femte akt benådes den opphengte Jeppe likevel til livet igjen. Som godtgjørelse mottar han fire riksdaler, som han straks løper til kroen med. På kroen innser han imidlertid at han har blitt lurt og latterliggjort for hele herredet. Komedien slutter med at Jeppe skamfull løper av sted, mens baronen fremfører sin moral: Når enkle bønder og handverksmenn forhastet kommer til makten, ender det fort i tyranni.

Den Stundesløse er en komedie skrevet omkring 1722 av Ludvig Holberg, inspirert av Molières Den innbilt syke. Tittelpersonen er den velhavende borger Vielgeschrey, som alltid er oppkavet, rastløs og pedantisk.

Omtalene av stykkene er hentet fra snl.no

Jeppe på Bjerget : Den stundesløse

av Ludvig Holberg
Bok utgitt 1991