Les anmeldelser
2006 . - Bok . - 512 s.
Sjanger:
Roman. Sofies verden er både en filosofihistorie og romanen om Sofie og Hilde. Men filosofiens historie og historien om Sofie henger nøye sammen. For å oppklare en rekke mysterier i Sofies verden trenger vi de europeiske tenkernes innsikt. Sofies verden er utkommet på 49 språk og har solgt i mange millioner eksemplarer. Boken har også gjort forfatteren svært berømt i utlandet så vel som i Norge. Boken er tidligere utgitt i andre utgaver på norsk. Har register og litteraturliste. Filosofisk roman for ungdomstrinnet.
Bestill       Les e-bok Husk denne

(beta)Skriv anmeldelse
En dag Sofie kommer hjem fra skolen, finner hun et brev med to spørsmål i postkassen: "Hvem er du?" og "Hvor kommer du fra". Dette er starten på Sofies filosofiske eventyr - fra Sokrates til Descartes, fra Spinoza til Hegel, Marx og Freud - med en mystisk filosofilærer som ikke vil røpe hvem han er. Men dette er ikke det eneste mysteriet i Sofies verden. Hvorfor mottar Sofie Hildes post? Hvorfor finer hun stadig Hildes eiendeler? Hvem er Hilde - og for den saks skyld, hvem er Sofie selv? For å løse alle gåtene bruker Sofie sine nye kunnskaper i filosofi, men løsningen er langt mer forunderlig enn hun kunne tenke seg. "Sofies verden" er en fascinerende gåte, en roman som forbløffer, opplyser og gleder. Jostein Gaarder har inn i romanen vevd en historie om hele den vestlige filosofi, der han belyser og utforsker de store mysteriene om livet og verden omkring oss. Sofies verden er solgt i 30 millioner eksemplarer og oversatt til mer enn 50 språk!
En dag Sofie kommer hjem fra skolen,
finner hun et brev med to spørsmål i postkassen:

«Hvem er du?» og «Hvor kommer du fra».

Sofies verden er en fascinerende gåte, en roman som forbløffer, opplyser og gleder. Jostein Gaarder har inn i romanen vevd en historie om hele den vestlige filosofi, der han belyser og utforsker de store mysteriene om livet og verden omkring oss.

Fant 11 titler  Vis alle

Appelsinpiken

Bok utgitt 2009

Barna fra Sukhavati

Bok utgitt 1996
Ledig (Avd.: Lærebøker - Plassering: Barn)
Bestill Les e-bok Husk denne

Bibbi Bokkens magiske bibliotek

av Jostein Gaarder (Jostein Gaarder og Klaus Hagerup)
Bok utgitt 2003
Ledig (Avd.: Biblioteket - Plassering: Fantasy)

Det spørs

av Jostein Gaarder (Jostein Gaarder, Akin Düzakin)
Bok utgitt 2012
Ledig (Avd.: Biblioteket - Plassering: Religion)

Froskeslottet

Bok utgitt 2004
Ledig (Avd.: Biblioteket)

I et speil, i en gåte

Bok utgitt 2008

Julemysteriet

Bok utgitt 1995
Ledig (Avd.: Biblioteket - Plassering: Høytider)
Bestill Les e-bok Husk denne

Julemysteriet

Bok utgitt 2005
Ledig (Avd.: Biblioteket - Plassering: Høytider)

Kabalmysteriet

Bok utgitt 2006
Ledig (Avd.: Biblioteket - Plassering: Fantasy)

Sirkusdirektørens datter

Bok utgitt 2005
Ledig (Avd.: Biblioteket - Plassering: Ungdom)

-Sofies verden er på mange måter veldig barnslig. Personene i bøkene og deres handlinger og skildringer spesielt. For en ung mann ble det litt mye etter hvert. Boken er tross alt en barne og ungdomsbok så man kan vel ikke forvente så alt for mye. Ser man bort i fra dette er plottet interessant og filosofien godt beskrevet og kronologisk lagt fram. Ved flere tilfeller når filosofien kan bli vanskelig å forstå er det gitt eksempler for å skape forståelse. Utmerket for barn både som kosebok og faglitteratur. For ungdommer og eldre er det mer som en oversiktlig historisk gjengivelse av filosofiens historie, men fungerer bra som dette.
22.03.2016, 12:25  Arne Olav V, 18
Rapportér